10 клас. Дистанційне навчання

Шановні учні! Ознаойтеся,будь ласка, із матеріалами до уроків з української мови та літератури за навчальною програмою для 10 класу у період карантину!

Тема уроку

"ПРАВИЛА ПЕРЕНЕСЕННЯ СЛІВ. ГРАФІЧНІ СПОСТЕРЕЖЕННЯ"

1. Прочитайте текст і виконайте завдання.
Твіттер — усесвітньо відомий «щебетун» Інтернету (англ. twitter — щебетун, to tweet — ще­бетати). Це соціальна мережа, про яку ви чули; щонайменше бачили цю синю пташечку.
Twitter — мережа з усіма скороченнями, сленгом, типовими помилками й невідредагованими думками. Це жива розмова, адже більшість твітів (= постів) є публічними й будь-хто може коментувати їх, долучатися до обговорення того чи того посту. Словом, шукаєте най­сучасніший інтерактивний посібник із живої англійської мови (чи будь-якої іншої мови). Ось він — Твіттер.
Довжина постів Твіттера обмежена 140 символами (разом із пробілами). Це обмеження, як і будь-яке інше, сприяє креативу користувачів: нові скорочення, абревіатури, хештеги...

А. Чим зумовлена велика кількість скорочених слів у постах Твіттера?

Б. За яким принципом ви скорочуєте слова?

Слова переносять за складами
мо|ло|ко, Хар|ків, ко|мір|ка, ку|зня й куз|ня

Не можна

Можна

розривати сполучення дж, дз, якщо вони позначають один звук
ход|жу, зад|звеніти
хо|джу, за|дзвеніти, але над|зви­чайний (бо д належить до префікса, а з — до кореня)
розривати сполучення йо, ьо
рай|он, боль|овий
ра|йон, больо|вий
відривати одну літеру від
ро|здивитися,
роз|дивитися,
префікса або кореня
розк|ласти
роз|класти
залишати в кінці рядка почат-
вогнет|ривкий,
вогне|тривкий,
кову частину другої основи, якщо вона не становить складу
короткост|роковий
коротко|строковий
залишати в рядку чи перено-
мил|о, а|ле,
ми|ро, але,
сити одну літеру
е|кономний
еко|номний
відокремлювати м’який знак
солом|’яний,
солом’|яний,
та апостроф від попередньої літери
галрка
галь|ка
розривати абревіатури, а та­кож відривати від них цифри
НА|ТО, С|БУ, ТУ|- 134
НАТО, СБУ, ТУ-134
Можна розривати суфікси й літери, що позначають подовжені приголосні звуки:
недба|льство, недбаль|ство, недбальс|тво і недбальст|во; чита|ння і читан|ня.
Графічні скорочення
На відміну від абревіатур, графічні скорочення вимовляють повністю, а скорочують лише на письмі: м — метр, кг — кілограм, обл. — область. Графічне скорочення треба писати з крапкою на місці пропущеної частини слова, при цьому зберігається написання великих і малих літер і дефісів, як і в повних назвах: півн.-сх. (північно-східний), півд.-зах. (південно-західний), Півн. крим. канал (Північнокримський канал), Півд.-Зах. залізниця (Південно-За­хідна залізниця). До найпоширеніших загальноприйнятих скорочень належать такі:
акад. — академік
до н. е. — до нашої ери
вид. — видання
о. — острів
гр. — громадянин
обл. — область
див. — дивись
оз. — озеро
ім. — імені
пор. — порівняйте
і т. д. — і так далі
р. — рік, річка
і т. ін. — і таке інше
рр. — роки
і под. — і подібне
с. — село, сторінка
напр. — наприклад
ст. — станція, століття
н. е. — нашої ери
т. — том
У стандартних скороченнях значень метричних мір крапки не ставлять: м — метр, мм — міліметр, см — сантиметр, год — година, хв — хвилина, га — гектар.
Не можна скорочувати слова на літеру, що позначає голосний звук, якщо він не по­чатковий у слові, і на ь. Наприклад, слово селянський може бути скорочене так: сел., селян. і селянськ.
При збігові однакових приголосних скорочення треба робити після першої літери, що позначає цей збіг: ден. норма (не денн. норма).
При збігові двох (і більше) літер, що позначають різні приголосні, скорочення можна робити як після першої, так і після останньої літери цього збігу: власноруч, і власноручн. (власноручний), але тільки власні, (властивий), бо скорочення влас. можна трактувати по- різному: і власний, і властивий.Якщо пропускають середню частину слова, то на її місці ставлять дефіс: р-н (район).СКОРОЧЕННЯ"


Пропоную перевірити свої зання! Виконайте завдання!


Позначте можливі місця перенесення в словах.
Суспільство, коштовності, народжувати, підземний, знаменник, УЦОЯО, Полісся,бульйон, мавпячий, серйозний, польовий, Забужко, СУ-15, піддашшя, по-французьки,представник, готуймося, авіаносець, двоступеневий, мисливський, УНІАН, енергозбереження, південно-східний, віддзеркалення.

Скоротіть слова.
Умовні одиниці, 2 години 30 хвилин, книжковий, до нашої ери, 50 сторінок, родовий відмінок, Львівська область, доктор філологічних наук, у 50-х роках минулого століття, 7 гектарів, видавництво, інститут, сільське господарство, 200 гривень, кінотеатр, цього року, місто Краматорськ.

Виконайте тестові завдання.
1. НЕПРАВИЛЬНО позначено місце перенесення в слові
А під|живлювати
Б над|звуковий
В под|зьобаний
Г під|зеленити

2. НЕПРАВИЛЬНО позначено місце перенесення в слові
А нянь|ка
Б донь|ка
В біль|ше
Г пал|ьчик

3. НЕПРАВИЛЬНО позначено місце перенесення в слові
А бой|овий
Б кра|йовий
В зна|йомий
Г ра|йонний

4. НЕПРАВИЛЬНО позначено місце перенесення в слові
А зако|нний
Б завд|ання
В перел|лєш
Г сповід|дю 

5. Правильно позначено місце перенесення в слові
А перед|ушити
Б перед|умати
В перед|часний
Г перед|ражнити

6. Правильно позначено місце перенесення в слові
А ЛАЗ|-105
Б МА|ГАТЕ
В чотири|лапий
Г близькос|хідний

7. Правильно позначено можливі місця перенесення в обох словах рядка
А зми|ри|ти|ся, від|род|жу|ва|ти
Б бов|ва|ні|ти, пе|рес|ми|ку|ва|ння
В пол|тавсь|кий, ма|льов|ни|чий
Г під|ві|кон|ня, Лук|’ян|чук

8. Правильно позначено можливі місця перенесення в обох словах рядка
А про|фе|сорс|ький, Ми|ко|ла|йо|вич
Б во|сьми|гран|ний, усе|світ
В ві|сім|де|сят, зне|нац|ька
Г ве|сіл|ля, я|лин|ко|вий

9. Правильно зроблено скорочення в рядку
А 5 м. 10 см. (5 метрів 10 сантиметрів)
Б с.-госп. (сільськогосподарський)
В пошир. (поширений)
Г укра. (український)

10. Правильно скорочено слово в рядку
А пд.зах. (південно-західний)
Б 7 прим. (7 примірників)
В 16 сторі. (16 сторінок)
Г 25 кг. (25 кілограмів)

До вашої уваги цікаві завдання з орфографії!

Завдання №1





Завдання №2

Розгляньте ілюстрацію й виконайте завдання.

А. Опишіть ілюстрацію двома-трьома реченнями. 

Б. Використайте опорні слова, поставивши, де потрібно, м’який знак.

Опорні слова: на стежин..ці, тягнет..ся, промін..ці, промін..чик, спілкуєт..ся, мен..ше, нян..чити, матусен..ці, дон..ці.



Завдання №3
Розгляньте ілюстрацію й виконайте завдання.

А. Опишіть ситуацію двома-трьома реченнями. Доповніть свій опис міркуваннями про те, чому молоді люди свідомо ризикують своїм здоров’ям, а іноді й життям.

Б. Використайте опорні слова, поставивши, де потрібно, апостроф.

Опорні слова: вол..єр, мавп..ячий, моркв..яний, несер..йозний, пів..яблука, звір..ята, знічев..я, зап..ястя, вп..ястися, обов..язково.














Сфотографувавши роботу і вказавши прізвище, надішліть на електронну адресу: svitlanaponomarenko52@gmail.com




Тема уроку з української літератури

"Життя і творчість Лесі Українки"

Перегляньте відео про життєвий шлях Лесі Українки




Літературний диктант.
1.Дівоче прізвище Лесі Українки.
2.Край, який поетеса називала рідним куточком.
3.Поема про роль поета і поезії в суспільстві.
4.Місто, у якому похована Леся Українка.
5.Місто у Грузії, де часто бувала і померла поетеса.
6.Ім′я старшого брата Лесі Українки.
7.Прізвище чоловіка Лесі Українки.
8.Місто, у якому народилась майбутня поетеса
9.Кого з дітей Косачів називали спільним ім′ям Мишолосіє ?
10.Кому поетеса присвятила свій перший вірш «Надія»?
11.Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри.
12.Гурток, одним із керівників якого була Леся Українка. 

Сфотографувавши роботу і вказавши прізвище, надішліть на електронну адресу: svitlanaponomarenko52@gmail.com



Тема уроку "ЛІСОВА ПІСНЯ"


Уважно подивіться буктрейлери до твору. 




А тепер прочитайте драму - феєрію!





Запрошую до виконання завдань!





Теорія літератури -  НЕОРОМАНТИЗМ
Леся Українка у своїй творчості поєднала, зблизила два модерністські стилі — неоромантизм і неокласицизм. Окремі її твори виразно неокласицистичні (наприклад, діалог «Три хвилини»), більшість — неоромантичні (лірична поезія, «Бояриня», «Лісова пісня» та ін.). А в деяких текстах переплітаються ознаки обох стилів (уже згадуваний етюд «В дому роботи…»).

Основні ознаки неоромантизму в доробку Лесі Українки:
*   увага до неповторного внутрішнього світу людини, що виявилась у докладному аналізі душевних станів, у настроєвості як загальному тоні твору;
*   культ героїзму, активності, боротьби, сильної, вольової особистості;
*   ліризм, який панує не тільки в поезії, а й у драматичних творах;
*   звернення до фольклору, міфології, біблійної, давньої історії, екзотичних тем;
*    емоційно - інтуїтивний пошук істини, основ буття;
*   улюблений образотворчий прийом контрасту.

Феєрія (з фр. feerie, від fee — фея, чарівниця) — театральна або циркова вистава з фантастично - казковим сюжетом, сценічними ефектами й трюками. Наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. елементи феєричності проникають у літературу, зокрема в драматургію. Виникає так звана драма- феєрія (драма- казка), для якої характерні:
 • виразне ліричне начало;
• зіставлення природного й людського;
 • широке використання міфічних і фольклорних образів, фантастичних елементів тощо. 

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ!


Прочитайте сторінки підручника 221 - 227




Чи уважно ви прочитали сторінки підручника?






Українська мова. 
Тема уроку "Правопис часток НЕ, НІ з різними частинами мови"

"Вчити себе самого - благородна справа"

Прочитайте теоретичний матеріал підручника на 
с. 147 - 148, пригадайте правила правопису часток НЕ, НІ.







Крім цього, подивіться відеоурок на цю тему.


Виконайте тестову роботу, натиснувши на посилання


http://www.ridnamova.kiev.ua/html_test/2.10-test.html

"Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність"





Правопис не з різними частинами мови. 
Завдання в тестовій формі. Українська мова. Підготовка до ЗНО (зовнішнього незалежного оцінювання) 


1. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А не/покоїтися про сина
Б ще не/завершена праця
В не/довга, але цікава лекція
Г не/крутити носом
Д досі не/прочитана книжка
2. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А не/сила терпіти
Б не/досконалий твір
В ітн в не/пам ять
Г не/довиконувати план
Д не/здужати задачу
3. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А Не/має лиця на ньому
Б не/одноразово повторювати
В радість не/вимовна
Г не/святі горшки ліплять
Д не/досипати ночей
4. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А ще не/підкорені вершини; не/вивчене питання
Б лан не/засіяний; не/затоплена навесні місцина
В не/опале листя; не/перекладений ніким текст
Г досі не/збудований дім; не/переборне бажання
Д зовсім не/відомий Вороний; не/захищений сад
5. Частку не треба писати окремо з наступним словом у рядку
А плани не/здійснені; не/прогріта сонцем земля
Б не/заплетена, а розплетена коса; не/випитий сік
В не/спростовані нею чутки; не/скопані ділянки
Г не/зважаючи на дощ; ще не/оголошені результати
Д ніким не/порушене питання; не/знайдені скарби
6. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А не/политі вранці квіти; не/перевірені відомості
Б човен не/прив’язаний; не/обсаджений берег
В не/вибілене полотно; не/вишитий, а витканий
Г не/посіяна батьком трава; не/доплетений тин
Д не/завершена робота; не/розчищені стежки
7. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А ужити не/гайних заходів; не/треба чекати
Б зупинився не/випадково; не/глибока ріка
В писав не/думаючи; розгулялася не/года
Г сказав дуже не/впевнено; давно не/здужає
Д зник не/сподівано, кімната не/прибрана
8. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А надійти не/помітно; не/покоїтися про мене
Б зробити не/обіцяючи; літати не/високо
В трапилося не/щастя; не/можна заздрити
Г не/заважай працювати; не/зоране поле
Д не/здужає підняти; скинути пута не/волі
9. Частку не треба писати разом з наступним словом у рядку
А не/подалік музею; не/один місяць минув
Б не/зло, а добро; трапилося не/порозуміння
В не/меркнуча слава; не/зачерствіле серце
Г не/згода руйнує; усі казки не/дочитані
Д ніким не/співані пісні; цікаві не/билиці
10. Частку не треба писати разом з наступним словом у реченні
А Я вже й пізніше, при дворі, в Парижі, шукав її у мармурі не/раз.
Б Не/спалося, а ніч, як море.
В Тільки те не/зрадить серце, що любити поклялось.
Г Ніч не/рухомо тишею бринить.
Д Не/варті сну казки колишні.
11. Частку не треба писати разом з наступним словом у реченні
А Не/доведи, щоб розум задрімав.
Б Печаль виховує мене, не/дорікає.
В Не/доженеш конем, що запізниш одним днем.
Г Глухий що не/дочує, то вигадає.
Д Не/нагодуєш коня — не/доїдеш і до пня.
12. Частку не треба писати разом з наступним словом у реченні
А Не/знав сіромаха, що виросли крила.
Б Не/суворо на серці, не/гнівно.
В Відчахнута гілка вмирає не/зразу.
Г Нам таких не/треба, що ніс деруть до неба.
Д Блідий ранок не/сміливо зазирнув у вікна.
13. Частку не треба писати з наступним словом окремо в реченні
А А я й не/знала, що думки болять, коли дужа і серце — безборонні.
Б Коли копають картоплю, ключ угорі журавлиний рідною мовою кличе у не/відомі краї.
В Родина — тільки вбогий човен на не/вмолимих бурунах.
Г Надворі не/впевнено всміхався чудовий ранок.
Д Мій князю-соколе, не/має століть поміж нами.
14. Частку не треба писати з наступним словом окремо в реченні
А Вже не/далеко той час, коли оксамитовим серпанком молодого листячка вкриються розлогі крони кленів.
Б Коли засне глибоко місто не/спокійним сном, вона приходить здалеку до мене.
В Загула флейта, мов осіння не/погода під стріхою.
Г У гущавині лісу не/вгамовно витьохкували солові, віщуючи прихід ранку.
Д Куди не/глянь — скрізь розвернулося, розпустилося, зацвіло пишним цвітом.
15. Частку не треба писати окремо з наступним словом у реченні
А Микола був не/молодий хлопець, а чоловік з довгими вусами, з міцним станом, широкими плечима та міцними руками.
Б Широкою долиною між двома рядами розложистих гір тече по Васильківщині не/величка річка Раставиця.
В То, певно, іншого роду краса, як гори: не/спокійна й повна перемін.
Г Не/свідомо, мимоволі тягнуло його під величну таємничу опіку.
Д Як справжній митець, він, не/зважаючи на позірну відчуженість од світу, був чутливий до всього, що відбувалося довкола.
16. Частку не треба писати окремо з наступним словом у реченні
А В серцях у нас не/витончена мука, а радість голосиста і дзвінка.
Б Я закоханий палко, без міри у не/бачену вроду твою.
В Народе мій, титане не/поборний, що небо підпирає голубе.
Г Ішли назустріч вічності і смерті дружини не/покірливих слов’ян.
Д Пройдеш ти, лишивши світлу не/вгамовану мені печаль.
17. Частку не треба писати окремо з наступним словом у реченні
А І зустріч ця, приємна і не/ждана, нагадує мені забутий сон.
Б А ти була, як мрія, не/повторна, такою зроду не була ще ти.
В І світ великий, не/озорий належить нам — тобі й мені.
Г І ми з тобою вже не в силі буть не/щасливими удвох.
Д Мені поля задумливо шептали свої ніким не/співані пісні.
18. Частку не треба писати окремо з наступним словом у реченні
А Не/зв язаний сніп — солома.
Б Затужилося так в не/свободі.
В Лихий кухар або не/досолить, або пересолить,
Г Де багато кухарів, там собаки не/голодні.
Д У не/голодного на думці гульня, а в голодного — обід.
19. Частку не треба писати окремо з наступним словом у реченні
А Поспішно, та не/доладно.
Б Соловей піснями не/ситий.
В На вовка не/слава, а їсть овець Сава.
Г Хоч мороз і припікає, зате комарів не/має.
Д Де слова з ділом розходяться, там не/порядки водяться.
20. Частку не треба писати окремо з наступним словом у реченні
А У польоті, ніким не/бачені, я спрямовую кораблі.
Б Регоче й гримить голубим океаном не/розтрачена радість моя.
В Не/полоханий спокій над Києвом сонним дріма.
Г Хай падають із неба зорі, немов не/зібране зерно.
Д І довгий рік чекають марно рядки не/читаних книжок.
21. Допущено помилку на правопис частки не в рядку
А У нас не бувало такого, щоб хто-небудь когось не послухався або підвів.
Б Ми не лукавили з тобою, ми просто йшли, у нас нема зерна неправди за собою.
В Коли-не-коли заходив до житників, щоб не дуже набридати.
Г Я люблю тебе, друже, за те, що не можу тебе не любити.
Д Тоді ще не знав я, що все проходить, все губиться в не впинній зміні подій.
22. НЕ вживаються без не всі слова рядка
А небавом, небога, негідницький
Б ненавидіти, небуття, невдаха
В нездара, нетерплячка, нещастя
Г негода, неуважність, немовля
Д неволити, недоліток, небезпека

Комментариев нет:

Отправить комментарий

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!!!!!