Шановні учні! Ознаойтеся,будь ласка, із матеріалами до уроків з української мови та літератури за навчальною програмою для 9 класу!
УКРАЇНСЬКА МОВА
Тема уроку "Складне речення з різними видами зв'язку"
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком
Складне речення, у якому поєднуються різні види зв'язку, називається складним з різними видами зв’язку.Серед таких речень розрізняють речення із сурядним і підрядним зв'язком та речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
У складному реченні із сурядним і підрядним зв'язком одні частини з'єднуються сурядними сполучниками, а інші - підрядними сполучниками чи сполучними словами: Аж ось труснуло сніжком, і земля нагадала аркуш паперу, на якім дитина випробувала зелені, руді й сірі фарби.
У цьому реченні перша і друга частини з'єднані сурядним зв'язком, а друга і третя - підрядним.
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком можуть мати різну будову:
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від однієї з них залежить одна або кілька підрядних: Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну;- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від кожної з них залежить одна або кілька підрядних: Щаслива ти, дорого, якою ми ідем, і пісня та щаслива, що в серці ми несем;- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком і мають спільну підрядну частину: Коли в лісах іще ревли буй-тури, Даждьбогу сонце приміряло німб і люди чорноліської культури жили, співали, сіяли свій хліб.
Між двома головними частинами, з'єднаними одиничним сполучником чи, або, та (в значенні і), і (й), якщо вони мають спільну підрядну частину, кому не ставимо: Ще той папір від часу не зотлів і пам'ятка лишилась людям здавна, де за неграмотних французьких королів підписувалась Ганна Ярославна.
Розділові знаки у складному реченні з різними видами зв'язку
При збігу сполучників перед другим з них кому не ставимо тоді, коли в наступній частині наявні співвідносні слова то, так:
1. Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, то лось наче аж полегшав.
2. З того вечора я часто приходив до дядька Себастьяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу.Якщо перший з двох сполучників протиставний (а, але, однак і т.д.), то кому після нього взагалі не ставимо: Туман пав бузковим цвітом, а коли почав розходитись, крізь його тонкий просинюватий серпанок виступили по горі бузкові вали.
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
У складному реченні із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком одні частини поєднуються за допомогою сполучників чи сполучних слів та інтонації, а інші - лише інтонації: Вже на річках дитячий галас вщух, холонуть дні, і все навкруг холоне. У цьому реченні між першою і другою частинами - безсполучниковий зв'язок, між другою і третьою - сполучниковий.
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком діляться на три різновиди:
- складні речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком: Пишається калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють.;- складні речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком: Споконвіку в народі побутує думка: хто першим побачить цвіт ліщини, тому весь вік посміхатиметься щастя.;
- складні речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком: Жодна мова ніколи не розвивається ізольовано; вона завжди зазнає більшого чи меншого впливу інших мов, і сама впливає на мови, які так чи інакше контактують з нею.
ПРАКТИЧНА РОБОТА З РЕЧЕННЯМИ
А тепер попрацюйте з реченнями: правильно розставте розділові знаки, виконайте письмовий синтаксичний розбір цих конструкцій та, сфотографувавши роботу і вказавши прізвище, надішліть на електронну адресу: svitlanaponomarenko52@gmail.com
1. Тече вода в синє море та не витікає шука козак свою долю а долі немає .
2. Небо було синіше од моря море було синіше од неба і мені здавалося що вони заздрять одне одному .
3. На світі законів чимало я нагадаю один щоб море не висихало, потрібно багато краплин .
4. Море тому й велике що не нехтує дрібними річками воно раде будь-якій воді .
5. Річки віддавна наповняють море та це для нього невелике горе повік воно не вийде з берегів.
6. Струмок дзюрчить роса блищить і вогнище палає і ліс гілками верховіть у небесах витає.
7. Господиня дбайлива хату мете як гості йдуть.
8. Не буде добра як між своїх ворожнеча без єдності й військо гине.
9. Скажи мені хто твій товариш я скажу хто ти.
10. Цей собачка лагідний як будете добре годувати то не почуєте як він гавка.
Послідовність синтаксичного розбору складного речення з різними видами зв’язку
1. Визначте вид речення за метою висловлювання, емоційним забарвленням та кількістю граматичних основ.
2. Визначте кількість частин складного речення.
3. Виділіть граматичну основу в кожній частині.
4. З’ясуйте засоби синтаксичного зв’язку між частинами складного речення: укажіть зв’язки сполучникові та безсполучникові, у сполучниковому реченні — зв’язки сурядності та підрядності.
5. Якщо речення складнопідрядне, визначте вид підрядних частин.
6. Накресліть схему речення.
А зараз на вас чекає тестова робота!
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSex5m5GhH0abrxueIlgXleH39_Fta23v0NvzDsODMW3Tl8ddA/viewform?usp=sf_link
Тема уроку "Творчість Тараса Григоровича Шевченка"
Попрацюйте з QR-кодами і дізнайтесь багато цікавого про Тараса Шевченка
Шановні учні, прослухайте аудіоверсію поем Кобзаря, які вивчаємо за програмою!
А тепер прочитайте тексти творів, скориставшись хрестоматією для 9 класу https://4book.org/uchebniki-ukraina/9-klass/454-ukrajinska-literatura-khrestomatiya-9-klas-avramenko
Після опрацювання змісту творів заповніть таблиці "ПАСПОРТ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ"
Сфотографувавши роботу і вказавши прізвище, надішліть на електронну адресу: svitlanaponomarenko52@gmail.com
Назва твору
|
|
Автор
|
|
Літературний
рід
|
|
Літературний
жанр
|
|
Персонажі
|
|
Сюжет твору
|
|
Тема твору
|
|
Основна
думка (ідея)
|
|
Художні
образи
|
|
Художні
засоби
|
|
Проблематика
твору
|
Назва твору
|
|
Автор
|
|
Літературний
рід
|
|
Літературний
жанр
|
|
Персонажі
|
|
Сюжет твору
|
|
Тема твору
|
|
Основна
думка (ідея)
|
|
Художні
образи
|
|
Художні
засоби
|
|
Проблематика
твору
|
Назва твору
|
|
Автор
|
|
Літературний
рід
|
|
Літературний
жанр
|
|
Персонажі
|
|
Сюжет твору
|
|
Тема твору
|
|
Основна
думка (ідея)
|
|
Художні
образи
|
|
Художні
засоби
|
|
Проблематика
твору
|
Поема "Катерина"
Відкрийте посилання join.naurok.ua. Щоб виконати тестову роботу, необхідно набрати цей код доступу - 101097
Поема "Кавказ"
Відкрийте посилання join.naurok.ua. Щоб виконати тестову роботу, необхідно набрати цей код доступу - 548609
Поема "Сон"
Відкрийте посилання join.naurok.ua. Щоб виконати тестову роботу, необхідно набрати цей код доступу -687441
Поема "І мертвим, і живим...."
Відкрийте посилання join.naurok.ua. Щоб виконати тестову роботу, необхідно набрати цей код доступу - 999658
Пропоную попрацювати із інтерактивними вправами, пригадавши орфографічні правила!
ДАЛІ ПРО НЕНАГОЛОШЕНІ ЗАВДАННЯ.......
Пригадайте правила вживання апострофа. Подивіться відео.
Яку букву написати?
ПОВТОРІТЬ ВІДОМОСТІ ПРО ПРАВОПИС НЕ З РІЗНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ
Перевірте себе!
Пригадаймо правила
Не забуваємо і про СИНТАКСИС ТА ПУНКТУАЦІЮ......
Комментариев нет:
Отправить комментарий